Sluit deze website meteen
Wis geschiedenis
0800 2000 Advies, ondersteuning en melden bij (vermoedens van) kindermishandeling en huiselijk geweld
112 Bij een levensbedreigende situatie
24/7 24/7 gratis gratis

De werkdag van een Specialist Tijdelijk Huisverbod / Interventieteam

Hoe ziet een dag tijdens een procedure Tijdelijk Huisverbod eruit?

Mijn vaste piket dag is de donderdag. Op die dag log ik tussen 08.30 en 17.00 uur in op de piketlijn. De hulpofficier van justitie van de politie (HOvJ) doet hetzelfde.

Fysiek geweld
Om 08.30 uur word ik gebeld. De HOvJ vertelt dat er de avond van tevoren een ruzie tussen twee partners fysiek uit de hand is gelopen. Één persoon is aangehouden. Twee minderjarige kinderen waren getuige van dit geweld. We toetsen samen of de casus aan de criteria voor een tijdelijk huisverbod voldoet. Dat is het geval, dus starten we de procedure tijdelijk huisverbod op.

Ik maak op basis van de melding een casus aan. We spreken af op het politiebureau in Apeldoorn en verzamelen alle relevante informatie over de casus. Er was eerder al eens aangifte gedaan. Ik kijk of de aangehouden persoon bij Veilig Thuis Noord Oost Gelderland (VTNOG) bekend is, of er kinderen aanwezig zijn en wie er allemaal op het adres ingeschreven staat. De HOvJ checkt of er eerdere incidenten bekend zijn, die voor ons onderzoek van belang zijn.

Twee kanten van het verhaal
We maken een afspraak met de vermeende achterblijver, in dit geval een vrouw. We gaan langs bij haar thuis en luisteren naar haar verhaal. Het stel heeft twee minderjarige kinderen. Tijdens ons gesprek worden deze door de buurvrouw opgevangen. Het gesprek met de moeder geeft ons een duidelijk beeld van haar kant van het verhaal. We rijden aansluitend terug naar het cellencomplex in Apeldoorn. Hier zit haar partner vast. We vertellen hem wie wij zijn en waarom wij met hem het gesprek aan willen gaan. Ik leg uit dat ons werk naast het strafrechtelijk proces loopt. Wij beoordelen de mate van veiligheid en niet de schuldvraag. Het gaat ons om de directe veiligheid van alle betrokkenen.

Burgemeester
Samen met de HOvJ bespreek ik de casus. We vullen een risicotaxatie-formulier in. Aan het einde van de dag bellen we de burgemeester. Hij volgt ons advies op en legt een huisverbod voor tien dagen op.

De opvolging
Tijdens het tijdelijk huisverbod ben je voor alle betrokken partijen contactpersoon. Wij noemen deze periode ‘de opvolging’. De risicotaxatie tot aan het advies aan de burgemeester is dus de eerste dag. Dag twee tot en met tien is de opvolging.

De man heeft aangegeven bij zijn broer te verblijven en zich aan het tijdelijk huisverbod te houden. Hij heeft van ons duidelijk te horen gekregen, dat een overtreding van het tijdelijk huisverbod een misdrijf is. De dagen daarna spreek ik zowel de man als de vrouw opnieuw. Ook spreek ik de kinderen individueel op school.

Partnergesprek
Beide partners geven aan open te staan voor een partnergesprek. In bijzijn van VTNOG kunnen we dat organiseren. Ik doe dit meestal op het gemeentehuis. De hulpverlening (sociaal wijkteam) die in dit geval reeds betrokken was, schuift bij het gesprek aan. We hebben het over het moment als het tijdelijk huisverbod afloopt. Welke afspraken maken we hierover met elkaar, om te zorgen dat het veilig blijft? Naast de hulpverlening stem ik ook af met het CJG, de scholen, reclassering, huisarts, wijkagent en de adviseur van de burgemeester.

Veiligheidsplan
Op basis van alle gezamenlijke afspraken, schrijf ik aan het einde van het tijdelijk huisverbod een veiligheidsplan. Hier staan, naast de afspraken, ook de betrokken partijen in. Ik gebruik dit veiligheidsplan ook als overdrachtsdocument aan de hulpverlening. VTNOG sluit de betrokkenheid af na het aflopen van het huisverbod. Een tijdelijk huisverbod kan nog eenmaal verlengd worden met achttien dagen. Dit kan alleen bij voldoende gronden hiervoor. Bijvoorbeeld, omdat de veiligheid van alle betrokken nog onvoldoende geborgd is. Hiervoor schrijven we op dag acht een advies richting de burgemeester (aflopen of verlengen).

Korte en snelle interventie
De regie die je voert tijdens een tijdelijk huisverbod is een korte en snelle interventie. Vaak hoor ik aan het einde van het traject dat men dankbaar is voor de inzet van VTNOG (en de ketenpartners).

 

Hoe ziet een inzet van Samen op in Acuut eruit?

Ik word gebeld door een politieagente. Zij zit op dat moment in gesprek met een mevrouw die aangifte komt doen van diefstal. Tijdens dit gesprek wordt duidelijk dat er meer aan de hand is. Mevrouw geeft aan dat er sprake is van huiselijk geweld binnen haar relatie en dat zij het huis uit is gevlucht. Zij vreest voor haar leven en durft niet meer terug naar huis.

Samenwerking
De politie neemt contact op met Veilig Thuis Noord Oost Gelderland (VTNOG). In het kader van het project ‘Samen op in Acuut’ zoekt de politie de samenwerking met VTNOG in situaties van acute onveiligheid door huiselijk geweld of kindermishandeling. Vaak zijn het situaties waarbij betrokkenen mogelijk direct in fysieke veiligheid gebracht moeten worden.

Overbruggingsplek
Ik heb telefonisch gesproken met mevrouw en de politieagente. Op basis van deze gesprekken heb ik samen met mevrouw en de politieagente de inschatting gemaakt dat mevrouw (op dat moment) niet veilig is en dat terugkeren naar huis (op dat moment) geen optie was. Ik neem vervolgens contact op met vrouwenopvang Moviera. Zij bieden specialistische hulpverlening op het gebied van huiselijk geweld en  een veilige opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld. Moviera geeft aan dat zij de volgende dag een noodbed beschikbaar hebben voor mevrouw. Om te zorgen dat mevrouw tot die tijd veilig is, heb ik contact opgenomen met de gemeente waar mevrouw staat ingeschreven. Samen met hen heb ik gezocht naar een veilige overbruggingsplek voor mevrouw voor de aankomende nacht. De gemeente heeft mevrouw vervolgens het aanbod gedaan, om haar voor één nacht in een hotel te plaatsen en haar de volgende dag met een taxi naar de opvanglocatie te laten brengen. Op deze manier is de veiligheid van mevrouw geborgd.

Overdracht
Omdat het interventieteam werkt in acute situaties, wordt de casus aansluitend overgedragen naar een collega van het desbetreffende regioteam voor het vervolg.